Kako napisati bestseler (i zašto to ne znači ono što mislite)

Mnogo ljudi želi da napiše knjigu, ali malo njih u tome uspe, i to uopšte ne iznenađuje. A od onih koji postanu pisci, tek mali broj proda više od šačice primeraka. Zašto je to tako?

Pisac Džef Goins, autor pet bestselera, pokušao je da odgovori na ovo pitanje. Godine 2013. objavio je svoju treću knjigu, memoare The In-Between. Smatrao je da mu je to najbolje delo dosad, ali se ispostavilo da mu je to najmanje prodavana knjiga koju je do tada napisao. Zašto? Mislio je kako je uradio sve da bi knjiga imala uspeh, ali nije, i to ga je frustriralo.

Posle ovog neuspeha, još čvršće je rešio da napiše bestseler. Njegova četvrta knjiga, The Art of Work, prodata je još u pretplati u 15.000 primeraka. Kada je izašla iz štampe, prodata je u preko 50.000 primeraka u prvoj godini i našla se na listi najprodavanijih naslova Vašington posta, ali ne i na najvažnijoj listi – Njujork tajms. Doživeo je to kao ponovni neuspeh. Koliko god se trudio da postane autor bestselera, ta titula ga je zaobilazila. Zato je odlučio da istražuje. Ispalo je da bestseler ima malo složeniju istoriju.

Tokom godina, termin bestseller pretrpeo je mnogo promena.

U početku, prosto je označavao knjigu koja se prodaje bolje od većine ostalih. Odnosio se na dela Čarlsa Dikensa, Marka Tvena, Džejn Ostin. Zapravo, u početku je prvenstveno fikcija imala status bestselera, ali to se vremenom promenilo i proširilo na nefikcijske knjige, naročito literaturu za lični razvoj.

Kasnije je taj termin dobio pežorativno značenje i označavao knjige koje nemaju mnogo literarnog kvaliteta.

Danas, ovaj termin obično označava knjige koje se nalaze na prodajnim top-listama časopisa i velikih izdavača.

Nova knjiga se prosečno proda u 250 primeraka i ne više od 2.000 primeraka sveukupnog tiraža. Dakle, svaka prodaja veća od navedene zapravo bi značila da je knjiga bestseler.

Sada kada smo razrešili šta je to bestseler, postavlja se pitanje kako ga napisati.

Mnogi nas danas ubeđuju da je potrebno samo napisati knjigu i da svako može da postane najprodavaniji autor. Ali stvar je u tome, pre nego što promovišete bestseler, treba prvo da ga napišete.

Potrebno je napisati knjigu koja zaslužuje da se proda u hiljadama primeraka.

Čak 80% ljudi bi volelo da jednog dana napiše knjigu. Ako spadate u tu kategoriju, možete se poslužiti sledećim savetima kako biste „provalili kôd” za pisanje bestselera:

  1. Počnite od velike ideje. Knjige prodaje velika ideja, nešto novo i interesantno. Morate pronaći ideju koja će naterati čitaoce da ne ispuštaju knjigu iz ruke, koliko god vremena da je za to potrebno. Tolkin je godinama razrađivao nove jezike na kojima će zasnovati čitav svoj književni svet.
  2. Imajte na umu publiku. Knjiga mora biti napisana tako da se o njoj može lako i masovno govoriti, zato što se bavi nekim univerzalnim temama. Stiven King je jednom prilikom izjavio kako se prva verzija dela piše sa zatvorenim vratima, a druga sa otvorenim.
  3. Fokusirajte se na jasnoću, ne na perfekciju. Bestseleri su jasni. Naslov, korice i dizajn moraju biti takvi da se lako prenosi poruka knjige.
  4. Ne prestajte sa promocijom. Promocije knjiga su sjajne. Međutim, biće vam potrebno više od jednog velikog događaja da biste sve rasprodali. Najbolje je da promocija stalno traje.

 

 

Izvor: https://goinswriter.com/write-bestseller/?fbclid=IwAR0jHjd1g4UNQBHQC5AF3HDCJDxuThL_AU5L5zCOohWY8vGNOpxCNtJpOd8#:~:text=Most%20publishing%20studies%20reveal%20that,make%20your%20book%20a%20bestseller